torstai 9. heinäkuuta 2015

Rantaa ja suurkaupungin elämää - Santa Cruz ja San Francisco

pe 12.6- su 14.6

Perjantaina ajoimme ensiksi Santa Cruziin, joka sijaitsee Tyynen valtameren rannikolla. Siellä kävimme syömässä ja Samu halusi katsella divarista musiikkia autoon. Kävelimme myös hetken rantabulevardia ihmetelle meressä kelluvia surffareita. Aallot olivat ihan mitättömiä ja pohdimme kuinka pitkään surffarit odottavat meressä kunnon aallokkoa. Jatkoimme matkaa kohti San Franciscoa ja pysähdyimme matkan varrella rannalle kokeilemaan veden lämpötilaa. Koska sää oli melko viileä, ei tehnyt mieli mennä uimaan viileähköön mereen, joten katselimme rantaa ja ihmettelimme aaltojen rannalle tuomia merikasveja.

Joku merikasvin osa

Rannalta suuntasimme San Franciscoon, jossa jouduimme ensin etsimään jonkin aikaa parkkipaikkaa. Kun vihdoin saimme auton parkkeerattua lähdimme kävellen metsästämään yöpaikkaa. Löydettyämme yöpaikan haimme atuon lähemmäs, ja metsästimme taas hetken parkkia, kunnes päätimme viedä auton parkkitaloon, jossa 24 h parkkeeraus maksoi 45$. Hullun kallista! Onneksi lauantai-illasta lähtien parkkeeraus oli ilmaista, niin otimme silloin auton parkkihallista pois ja etsimme parkkia kaupungista. Reilun puolen tunnin ympäriajelun jälkeen löysimme parkin suoraan hotellimme oven edestä!

Perjantaina löydettyämme parkin ja hotellin emme enää jaksaneet tehdä muutakuin painua pehkuihin. Lauantaina kävelimme ympäri kaupunkia katsellen merileijonia, satama-aluetta ja Golden Gate Bridgeä, joka juuri ja juuri näkyi sumun keskeltä. Kävelyä tuli varmasti toistakymmentä kilometriä ja sen kyllä illalla tunsi jaloissa.

Golden Gate Bridge
Sunnuntaina heräsimme varhain, koska halusimme saada liput Alcatrazin vankilasaarelle. Ennakkoliput sinne myydään useampi viikko etukäteen, mutta joka aamu myydään vielä joku määrä lippuja aamulähdöille. Nettilähteiden mukaan lippuja olisi myynnissä 150 kpl, mutta lippukassalta emme saaneet varmistusta asiasta. Lippujen myyjän mukaan lauantain viimeinen lippu myytiin yhdeksän aikoihin ja että sunnuntaisin on yleensä hieman vähemmän ihmisiä jonossa. Sunnuntaina olimme n. 7.15 lippukassalla ja jonossa oli jo arvioilta satakunta ihmistä. Menimme kuitenkin joukon jatkoksi jännittämään, riittääkö meille vielä lippuja. Lippumyynti alkoi 7.30 ja me saimme liput ostettua jo vähän ennen kahdeksaa. Saimme liput klo 10 lähtevään lauttaan eli meillä oli aikaa käydä aamiaisella ennen saarelle menoa.

Lauttamatka kesti noin 15 minuuttia. Saarelle päästyämme osallistuimme heti kierrokselle, jossa vapaaehtoinen opas kertoi Alcatrazin saaren muurien historiaa. Saari on ollut armeijan käytössä, vankilasaarena ja intiaanien valtaama.

Kierros päättyi Alcatrazin vankilaan, jossa oli mahdollisuus tehdä itsenäinen, mutta ohjattu kierros vankilan tiloissa. Saimme siis kuulokkeet, josta kuulimme entisten vankien ja vanginvartioiden kertomana vankilan historiaa. Kävimme vankilan selleissä, käytävillä, ruokalassa, vanginvartioiden tilassa ja kuulimme tarinoita pakoyrityksistä.

Saarella kulutimme aikaa melko kivasti ja palattuamme San Franciscoon kävimme syömässä ja ostamassa tuliaisia. Siitä jatkoimme Golden Gate sillan ylitse kohti seuraavaa etappia.